נתנו לה המלצה טובה כי רצינו להתפטר ממנה

פנייה לממליצים שמספקים מועמדים לעבודה היא הכרחית בעיני חלק ממנהלי משאבי האנוש, בעוד שבעיני אחרים היא ומיותרת ואף יכולה להזיק. אז מה יותר נכון? לפנות לממליצים לאחר ראיון העבודה או לוותר?

"אני בדרך כלל מתקשרת לממליצים לגבי כל מועמד או מועמדת שאנחנו שולחים ללקוח, אני עושה את זה כי זה חלק ממדיניות החברה, אבל אם תשאלו אותי, פשוט מדובר בבזבוז של זמן, כי לרוב ההמלצות לא באמת משקפות שום דבר". כך טוענת קרן, רכזת השמה באחת מחברות ההשמה הגדלות בשוק. מנגד, תמצאו מנהלי ומנהלות משאבי אנוש רבים שלא מוכנים בשום אופן לוותר על פנייה לממליצים.

שירן, רכזת כח אדם בג'וב נינג'ה גיוס עובדים, מספרת: "זכור לי ראיון עבודה שערכנו עוד כשהייתי בתקופת החפיפה שלי. ראיינו מועמדת שהייתה מצוינת ועשתה רושם ממש טוב. היא לא נתנה את הטלפון של המעסיק האחרון כי היא טענה שהחברה נסגרה והוא ברח לחו"ל. שנייה לפני שקיבלנו את המועמדת הצלחתי לאתר בכל זאת את המעסיק והסתבר שהוא הגיש נגדה תלונה במשטרה על גניבת כספים מלקוחות"

"פנייה לממליצים ובכלל בדיקת רקע על עובד שרוצים לקבל היא הכרחית, אבל אם לא עושים אותה בצורה נכונה היא יכולה להזיק", אומרת ציפי ביטון ישי, מנהלת מקצועית בחברת ג'וב נינג'ה, המהווה זירת היכרויות בין עובדים למעסיקים, "כשפונים לממליצים חייבים להיזהר מכמה דברים. ראשית, כמו שיש מועמדים שנוטים להפריז בקורות החיים שלהם, כך הם גם מסלפים פרטים לגבי הממליצים, החל מלתת טלפון של 'מי שהייתה מנהלת שלי שם אבל היא כבר לא עובדת בחברה' ועד למתן טלפונים של מתחזים. גם כאשר מגיעים למעסיקים הקודמים, הרבה פעמים ההמלצה שלהם לא אמינה".

למה שמעסיק לא יאמר את האמת בהמלצה שהוא נותן לעובד?

"לא מדובר בדרך כלל בשקרים גסים, אלא יותר בהשמטת פרטים וחוות דעת עדינות יותר. לרוב המעסיקים לא נעים לומר דברים שליליים על עובדים שלהם לשעבר, באמת ממקום טוב שלא לפגוע באנשים, הרבה מעסיקים נותנים תגובה פושרת כדי ש'המבין יבין', חלק מהמעסיקים חוששים שמדובר באיזה תעלול מצד עובד בעייתי, ולפעמים רוצים פשוט להתפטר מעובדים ולגרום להם להיקלט במקום עבודה אחר. פעם שאלתי לקוח שלי בג'וב נינג'ה למה הוא נתן המלצה כל כך חיובית על עובדת שפיטר והוא אמר לי שהוא פשוט לא רוצה לשמוע אותה יותר ולא רוצה לשמוע עליה והוא מקווה שהיא תתקבל למקום עבודה אחר כדי שתהיה הבעיה של מישהו אחר"

אז בעצם לא כדאי לפנות לממליצים?

"חייבים לפנות, אבל לעשות את זה בצורה חכמה. למשל, לא לפנות אם נותנים לכם טלפון של חברה טובה של המועמד שעבדה שם, כי ברור שהיא תתן חוות דעת חיובית, לפנות לאיש הנכון בחברה ורצוי גם למעסיק האחרון ולא לישנים יותר. גם כשמנהלים שיחות עם המעסיקים חייבים לנהל את השיחה בתשומת לב רבה, להציג את עצמכם כמו שצריך ולהאריך בשיחה ככל האפשר, כאשר מתחילים להתקרב ולקבל את אמונו של הממליץ, אז חוות הדעת אמינה יותר. הרבה מראיינים לא רוצים לגזול מזמנו של הממליץ, אז הם מנסים לקצר את השיחה ככל האפשר ודווקא ההיפך הוא הנכון, שיחה ארוכה, שכוללת גם שאלות טריוויאליות כמו 'מה היה באמת התפקיד של המועמד בחברה' וגם שאלות קשות כמו 'אז למה ויתרתם עליו' תתן תמונה אמיתית יותר' ואם קולטים שהצד השני לא שש לתרום מידע, לא להתבייש לשאול למה."



צוות אנשי המקצוע ב job ninja - מאגר הדרושים הגדול במדינה, ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה


*9874 | www.jobninja.co.il | info@jobninja.co.il