כל הנזקים כשחסרים עובדים
נכון, גיוס עובדים יכול להיות אתגר לא קטן,
אך מחסור בעובדים יכול לגרום לנזקים גדולים יותר...
מנהלים ובעלי עסקים רבים נוטים לדחות את גיוס העובדים ככל האפשר, תהליך גיוס העובדים והאתגר שבמציאת עובדים מתאימים יכול להיות מתיש, מאתגר ומייגע ולמנהלים, כולנו יודעים, לא חסרים אתגרים. אבל מה? בינתיים חסרים עובדים. בזמן הזה, הנזקים שנגרמים ממחסור בעובדים עולים בכמה מונים על הכאב ראש בגיוס עובדים.
כשחסרים עובדים בעסק, המערכת, שעבדתם קשה כל כך לשמן ולגרום לחלקיה לעבוד בהרמוניה האחד עם השני – נפגעת. נוצר קושי מערכתי, לחץ מערכתי ופגיעה בתפקוד. על העובדים הקיימים מופעל לחץ רב הרבה יותר גדול, מתחילה תסיסה מערכתית, משימות נדחות ובשורה התחתונה, נוצר נזק לעסק.
כשחסרים עובדים – התפוקה פוחתת. במקומות תעסוקה רבים תפוקת העובדים מתרגמת באופן ישיר לפידיון. כאשר חסר לכם איש מכירות, בכל יום שעובר אתם מפסידים את הפידיון שאיש המכירות יכל להכניס, כאשר חסר מתכנת, מפיקים פחות שעות תוכנה, כאשר חסר מוקדן וזמן המתנה עולה לקוחות פוטנציאליים נוטשים, כאשר מוכרת לא ניגשת אלייך בחנות כאשר אתה זקוק לעזרה, סביר להניח שתקנה פחות. כיסה של החברה נפגע עוד ועוד בכל יום שעובר.
כשחסרים עובדים, תמיד, אבל תמיד, נפגעת חווית השירות של הלקוחות שלנו. לקוחות בכלל ולקוחות ישראלים בפרט יכולים להתיש אותנו כאנשי ומנהלי שירות ואנו לא חושבים לפעמים כמה חשוב לתת ללקוח חווית שירות חיובית. חווית השירות היא קריטית לשימור לקוחות, שהוא חשוב ויעיל בהרבה מגיוס לקוחות חדשים, הרבה יותר זול לשמר לקוח קיים מלגייס לקוח חדש. חווית שירות חיובית תשאיר אצלנו לקוחות מרוצים, תגרום להם לחזור שוב בפעם הבאה ולספר עלינו, כך אומרת הסטטיסטיקה, לעוד 5 לקוחות פוטנציאליים נוספים. חווית שירות גרועה, מאידך, תגרום לנו להפסיד לקוח, שגם יספר עלינו, לפי אותה סטטיסטיקה, לעוד 15 לקוחות נוספים.
חשבו על לקוח לא מרוצה שממתין עוד ועוד בשירות הלקוחות למענה טלפוני או לטיפול בפנייתו, בכל דקה שעוברת שביעות הרצון שלו עוד הולכת ופוחתת. אם לאחר 10 שניות המתנה היה לנו עוד סיכוי לתקן לו את ההרגשה בקלות יחסית, לאחר 10 דקות המתנה, הסיכויים הולכים ומתקצרים. חשבו על לקוח שמקבל שירות לא טוב במסעדה כי חסרים מלצרים, הוא לא יחזור ובטח לא יביא איתו סועדים נוספים, חשבו על לקוח שלא מקבל סחורה בזמן כי חסרים טכנאים, נהגים או מחסנאים, האם בפעם הבאה הוא יפנה אליכם או ינסה את שירותיה של חברה אחרת ואם בחברה האחרת הוא יקבל שירות טוב יותר, מה הסיכוי שנצליח להשיבו אלינו?
איוש משרה על ידי עובד לא מתאים לפעמים תהיה אפילו גרועה יותר ממחסור בעובדים, מאחר והיא מעניק לנו אשליה ש'בינתיים ניתן להמשיך להסתדר', בעוד שבפועל מדובר במראית עין בלבד, כמה פעמים יצא לכם לראות מישהו בתפקיד מסויים שברור לכם לחלוטין שהוא לא מתאים לתפקיד. אתם יודעים, הלקוח יודע, העובדים יודעים, העובד הלא מתאים בעצמו יודע ועדיין משארים אותו בתפקיד, כי מנסים לדחות את הגיוס ככל האפשר. עובד לא מתאים הוא נזק! כשמזכירה עושה טעויות, תפקוד המנכ"ל/ית נפגע, כשמנהל תיקים לא עובד בצורה נכונה עם לקוח הלקוח יעזוב, כשמוכרת עושה פרצוף ללקוח הלקוח ייצא מהחנות, כשעובד לא מרוצה הוא מפזר רעל שמשפיע על עובדים אחרים. כאשר איש קידום או פיתוח עושה עבודה לא טובה, המונטין של החברה נפגע. עובדים לא טובים גם פוגעים בחווית השירות, גם במוניטין של החברה, גם בתפוקה, גם במיתוג הפנימי וגם ביכולת השימור של העובדים הקיימים, בקיצור – נזק.
מסקנה? קדימה. אם הגענו למסקנה שיש צורך בעובדים או צריך להחליף עובד, אז יפה לא רק שעה אחת קודם, אלא אפילו 2... אם תדחו את הגיוס לדקה ה 90 תנהלו אותו מתוך לחץ ואז במקום שתנהלו אותו, הוא ינהל אתכם. תיאלצו להתפשר על העובדים שתקבלו, תעצרו את הגיוס מוקדם מידי ומהר מאוד תמצאו עצמכם מגייסים שוב, בלחץ גדול יותר וחוזר חלילה. קחו בחשבון שגיוס עובדים לוקח זמן, גם אם אתם מגייסים באמצעותנו ומקבלים קורות חיים רלוונטיים באופן מיידי ומענה שירותי כאשר הם אינם מספיקים, עדיין לוקח זמן למיין קורות חיים, לזמן לראיונות, לראיין וכולי. הקדימו תרופה למכה והשתמשו באמצעי גיוס טוב, שיקל עליכם את תהליך הגיוס ככל האפשר.
>